Тема уроку: «Ти-людина, отже маєш права»
Мета:-
ознайомити учнів з поняттями права людини, права дитини, їх основними видами,
міжнародно-правовими документами, які регламентують права людини та дитини;
- формувати повагу до прав людини, розуміння важливості їх
дотримання;
- формувати вміння аналізувати правові
ситуації за допомогою міжнародних документів з прав людини, висловлювати
судження про захист прав людини, дитини.
Обладнання: тексти «Загальної декларації прав
людини», «Конвенція про права дитини», «Конституція України»
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Основні терміни:
1. права людини-це захищена і
гарантована державою можливість щось робити і здійснювати;
2. права дитини – це певні
спеціальні можливості, необхідні людині віком до 18 років для життя і
досягнення зрілості;
3. декларація – заява про наміри –
документ, у якому викладено важливі
правила , обов’язки для всіх людей;
4. конвенція – це угода, міжнародний
договір з певних питань;
5. свобода – суб’єктивне право
людини, яке проявляється в способах її можливої поведінки
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сьогодні ми з вами починаємо
вивчати розділ «Права людини» і тема
уроку має назву: «Ти-людина, отже маєш права»
Мета теми – увага на екран
Перед вами на партах лежать
основні документи, ї якими ми будемо працювати під час уроку.
Це документи, які визначають
права людини, права дитини
Спочатку я б хотіла у вас
дізнатись, яке ваше улюблене право?
Для цього перед вами на парті
лежать різнокольорові аркуші. Прошу вас скласти ті аркуші удвоє і зробити таку витинанку-фігурку людини. На цій фігурці
зробити напис про своє улюблене право і наклеїти його на дошку до ватмана (1 хв.)
Чудово. Подивіться, як багато у
вас різноманітних прав, але не всі із цих прав зафіксовані у міжнародних
документах та Конституції України. Там записані найголовніші людські права.
Отже, після вивчення теми, ви зможете: увага на екран
ЗНАТИ
|
ВМІТИ
|
НАВЧАТИСЯ
|
1. Які права має людина
|
1. Аналізувати текст Конвенції про права дитини
|
1. Правильно відповідати на запитання тесту
|
2. Які права має дитина
|
2. Робити висновки щодо її значення
|
2. Навести приклади порушення прав людини,
дитини
|
3. Як захистити права дитини
|
3. Висловлювати власне ставлення щодо прав дитини
|
3. Вміти проілюструвати будь-який зміст статті
Конвенції про права дитини
|
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Друзі, перед вами на парті Завдання № 1 і за допомогою
тексту Конституції України дайте конституційну характеристику української
держави
Відповідь учнів
Завдання № 2. Поясніть, що
означають поняття: правова, демократична і соціальна держава
Так, оскільки людина живе у
державі, вона має з нею правовий зв'язок.
Значить їй потрібні можливості
брати участь у житті цієї держави, вимагати від неї захисту. Як член
суспільства-людина повинна мати змогу вчитися і працювати, бути вільною і
рівноправною з усіма іншими людьми.
III.
Вивчення нового матеріалу
План (записати у зошит)
Увага на екран
1. Історія
розвитку прав людини.
2. Основні
документи про права людини
3. Як захищаються
права дитини
1. Шлях людства до сучасного розуміння прав
людини був довгим. У давні часи поведінку людей регулював звичай. Із розвитком людського
суспільства і
утворенням держави, регулювати поведінку людей почали правові норми. Але люди були не рівні між собою.
Правові норми надавали одній частині суспільства більший обсяг прав, іншій —
менший або не надавали ніяких прав взагалі. Наприклад, які права мав раб, якого самого вважали за річчю, що належить господареві?
Перші перемоги людства, щодо прав людини пов’язані з
Англією. У 1215 р. тут була
підписана Велика Хартія вольностей.
За часів великих
буржуазних революцій(які ми вивчали) у Північній Америці у Декларації незалежності було сказано,
що «Усі люди створені рівними і мають невід’ємні
права-на життя, свободу і щастя».
Велика
Французька революція проходила під гаслом: «Свобода! Рівність! Братерство!».
Отже,кожна людина від народження має природні права,
якими її наділив творець, і які неможливо відібрати ніякими приписами і
законами.
Відкрийте Конституцію України Розділ І. Знайдіть,
будь-ласка, статтю, присвячену людині (Стаття 3)
Читаємо
Коментар
І знову робота у
малих групах
Завдання № 2
Обговорити та запропонувати визначення поняття прав
людини.
Відповіді
А тепер давайте з’ясуємо різницю між поняттями: права
людини і свободи людини
Відповіді
Коментар: поняття
«свободи» пов’язане з характером таких діянь особи, які визначають сферу її
самостійності, захисту від втручання у її внутрішній світ (свобода думки,
віросповідання, світогляд )
А тепер запишемо
визначення. Увага на екран
2. Питання
прав і свобод людини посідає найважливіше місце як у світі, так і в Україні.
Після розгрому фашизму, держави, що перемогли у Другій Світовій війні, заради
укріплення миру і безпеки, розвитку співробітництва між державами, утворили 24 жовтня 1945 року Організацію Об’єднаних
Націй (ООН).
Через три роки – 10 грудня 1948р. Генеральна
Асамблея ООН ухвалила один із найважливіших документів в історії людства – Загальну декларацію прав людини.
Перед вами цей документ. Роздивіться – скільки статей має
Загальна декларація прав людини?
Відповіді
Отже, вона має преамбулу і 30 статтей
-
Про що говорить Ст. 1
Читаємо
Це значить, що права людини непорушні і жодна влада не може їх відібрати.
Декларація визначає громадянські, політичні,
соціально-економічні та культурні права людини.
Будь-яке обмеження прав людини можливе тільки на підставі
закону. Міжнародне право також захищає і інтереси дітей, їх права.
Що ж це за
особливі права?
Це права «росту», що випливають із фізичної, розумової та
духовної незрілості
Дитині набагато важче відстояти свої права, і дорослі
повинні допомогти їй у цьому.
- Таким чином, справа, розпочата Загальною декларацією
прав людини була продовжена іншими міжнародними документами ООН-рекомендаціями,
конвенціями.
- Давайте
запишемо у зошиті визначення що таке Конвенція, декларація
Так, що ж таке конвенція, а що таке декларація
Наступним документом є:
-
Конвенція
про права дитини. Вона була прийнята 20 листопада 1989 року. Цей
документ має обов’язків характер для держав, що її підписали.
Відкрийте, будь-ласка, Конвенцію про права дитини
- Скільки статей у цьому документі?
- Працюємо з документом -(робота 1,5 хв.)
Продивитись статті і відповісти на запитання: - Яка з цих
статтей Конвенції є найважливіша?
Відповіді
Всі статті є дуже важливими і жодну не можна
відокремлювати тому, що вони всі забезпечують виховання на розвиток дітей.
Запитання:
- Хто може вважатись дитиною за цим документом?
- Знайдіть таку статтю в Конвенції?
Відповіді
Добре! Отже, що ж таке права дитини?
Відповідь
А, які ж спеціальні, додаткові права що мають дорослі
немає у дітей?
-
Немає економічних прав, бо визнано, що
дитина повинна вчитись, а не працювати
А тепер ми з вами виконаємо ще одне завдання № 3
Перед вами текст Конвенції. Кожній малій групі
пропонуються статті Конвенції.
Завдання на столах, кожній групі окреме завдання. Ви
маєте вибрати, ту статтю яка вам більше до вподоби і проілюструвати її та
презентувати свій проект
(Час роботи - 5 хвилин)
Дякую вам, ви правильно розумієте гострі проблеми
сьогодення, що є у нашому суспільстві, і які потрібно нам усім разом
вирішувати.
3. Дорогі
діти, ми всі знаємо,що робити і до кого звертатись, коли заболить голова,
підніметься температура, чи зламався телевізор
-
А як бути, коли порушуються права дітей?
– До кого звертатись? – Кому довіряти? – Кого запитувати?
-
В кожному районі, місті, області існує
ціла мережа організацій і служб, здатних допомогти тим, хто цього потребує.
-
Кожному із вас я підготувала
подарунок-папку-яка вам знадобиться
Бесіда
Кожна дитина має право на особисте життя, бо кожна дитина
є особистістю. Життя кожної людини – дитини – велика цінність
-
Скажіть, чи люблять вас батьки? За що
вони вас люблять?
-
А як би ви були менш розумними, менш
слухняними, чи перестали б вас любити батьки?
Ваші батьки люблять вас не за якусь певну рису, а тому,
що ви їхня дитина. Кожна дитина має право на Батьківську любов, на Батьківщину.
Коли ви станете батьками, ви теж будете любити своїх дітей, дарувати їм тепло і
турботу.
Кожна дитина має право на особисте життя. Кожна дитина є особистістю
– тобто вона має свої думки, почуття, здібності. І життя кожного – велика
цінність
-
Скажіть, чи порушували ваші права
коли-небудь?
Відповіді
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Гра «Вільний
мікрофон»
Із якими документами ми познайомились? Відповіді
V. Підсумок уроку
Отже, як ви зрозуміли тему уроку?
Проведемо тест:
«Чи знаємо ми права дитини?»
Отже, погляньмо на дошку.
Дивлячись на ваші улюблені права, говоримо-ми різні, але
ми маємо рівні права
VI. Оцінки
VII Домашнє завдання
Сторінки 44-50
Написати твір-есе: «Чим
права дитини відрізняються від дорослої людини»
Комментариев нет:
Отправить комментарий